Monday, July 12, 2010

My 1st Jelly Cake


My first jelly cake
Mom says : Good try
Mule2 nak buat nie fikir 1o kali jugak sebab malas nak layan layer2 dia yang berbelang-belang tu, membuat nie mmg penuh dengan kesabaran yang mengunung tinggi bagai Puteri Gunung Ledang menunggu Hang Tuah, Ceh! ke situ pulak pegi nye.

memandangkan mood dah sampai aku pun ape lagi dengan rase bangge nye pergi ke Giant berhampiran membeli barang-barang untuk membuat "Jelly Cake".

Bahan-Bahan Nye kacang aje, Modal pun tak habis Rm20 hengget. Beli aje serbuk agar2 yang berwarna-warna tu. Rm2.50 jek kotw. aku pun lupe, Pastu beli susu cair. Warna asal agar-agar serbuk nie cair tak cantik. So aku dah balik umah mama aku, aku korek2 barang buat kuih mama aku. Jumpe serbuk perwarna. aku tambah sikit serbuk perwarne bagi dia nampak lagi menarik & tertarik.

Masukkan serbuk agar2 tu dalam kole, pastu cambur kan dengan gule dan garam sikit bagi lemak2 sikit. Pastu baru campur kan dengan air masak yang tak panas. Serbuk agar2 nie tak kan keras selagi kite tak masak @ campur air masak. So aku dah campur dengan air masak tu kire ok lah sukatannye itu.

Time nak buat layer2 nie mmg kene sabar sebab kene tuggu layer bawah macam keras sikit baru masak layer seterusnye secare sikit2. Asa warna aku just 3 jek "Hijau. Kuning & Merah" so kalau nak soft sikit aku letak lah satu @ dua sudu susu.

so just 1 jam 2 jam je lah kotw aku mengadap nie semue. tapi yang kurang satu jek. aku excited sgt nak tgk hasil nie tak masuk ais box. sebab tu lah kalau tgk yang colour kuning tu hancur sebab tak sempat nak keras.

"Cuba Dulu Baru Taw"

No comments:

Post a Comment